Dla lekarzy, farmaceutów oraz innych świadczeniodawców.
Komunikat Ministra Zdrowia w sprawie tzw. importu docelowego w związku z uruchomionym od 1 stycznia 2021 r. Systemem Obsługi Importu Docelowego (SOID) oraz kończącym się okresem przejściowym dotyczącym możliwości składania dokumentacji papierowej.
W związku z uruchomionym od 1 stycznia 2021 r. Systemem Obsługi Importu Docelowego (SOID) Minister Zdrowia przekazuje informacje dotyczące projektu:
SOID jest systemem teleinformatycznym, w którym są przetwarzane dane niezbędne do wydawania przez ministra właściwego do spraw zdrowia rozstrzygnięć w sprawie sprowadzenia z zagranicy produktu leczniczego lub środka spożywczego specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz dopuszczenia do obrotu produktu leczniczego nieposiadającego pozwolenia (art. 31c Ustawy z dnia 28 kwietnia 2011 r. o systemie informacji w ochronie zdrowia).
System daje możliwość wystawiania zapotrzebowań na sprowadzenie z zagranicy produktów leczniczych niezbędnych dla ratowania życia lub zdrowia pacjenta, o których mowa w art. 4 ust. 2 (dalej jako zapotrzebowania), zgłoszeń o konieczności wydania zgody na czasowe dopuszczenie do obrotu produktu leczniczego, o którym mowa w art. 4 ust. 8 (dalej jako zgłoszenia) ustawy z dnia 6 września 2001 r. – Prawo farmaceutyczne, a także zapotrzebowań na sprowadzenie z zagranicy środka spożywczego specjalnego przeznaczenia żywieniowego zgodnie z art. 29a ust. 2 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia. SOID umożliwia rozpatrywanie złożonych zapotrzebowań lub zgłoszeń, pobieranie przez apteki i hurtownie farmaceutyczne informacji o rozpatrzonych zapotrzebowaniach lub zgłoszeniach oraz komunikację z ministrem właściwym do spraw zdrowia dotycząca tego zakresu.
Szczegółowe informacje dotyczące zakładania kont oraz procesu wystawiania, potwierdzania, rozpatrywania i realizacji zapotrzebowań oraz zgłoszeń na każdym ich etapie są zamieszczone na stronie internetowej Centrum eZdrowia:
Minister Zdrowia zachęca do korzystania z możliwości jakie daje wprowadzony system, jednocześnie przypomina, że zgodnie z zapisami art. 35 ust. 3 ustawy z dnia 14 sierpnia 2020 r. o zmianie niektórych ustaw w celu zapewnienia funkcjonowania ochrony zdrowia w związku z epidemią COVID-19 oraz po jej ustaniu (Dz. U. z 2020 poz. 1493) zapotrzebowania, o których mowa w art. 4 ust. 2, zgłoszenia o konieczności wydania zgody na czasowe dopuszczenie do obrotu w trybie art. 4 ust. 8 ustawy Prawo farmaceutyczne oraz zapotrzebowania, o których mowa w art. 29a ust. 2 ustawy o Bezpieczeństwie żywności i żywienia, mogą być składane w postaci papierowej tylko do końca marca 2021 r.
Maciej Miłkowski
Podsekretarz Stanu
w związku z docierającymi do Ministerstwa Zdrowia i Narodowego Funduszu Zdrowia sygnałami, dotyczącymi braku respektowania przez apteki i punkty apteczne szczególnych uprawnień pacjentów, Mazowiecki Oddział Wojewódzki NFZ przypomina o konieczności przestrzegania zapisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2020. poz. 1398, z późn. zm.) w zakresie uprawnień do korzystania poza kolejnością z usług farmaceutycznych.
Prawo do korzystania z usług farmaceutycznych w aptece lub punkcie aptecznym poza kolejnością posiadają1:
Jednocześnie zwracamy uwagę na obowiązek umieszczenia pisemnej informacji o powyższych uprawnieniach w aptece lub punkcie aptecznym w widocznym i łatwo dostępnym miejscu.
Szczegółowe informacje dostępne są również na stronie internetowej
.
1 art. 47c ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1398, z późn. zm.).
Narodowy Fundusz Zdrowia informuje, że zgodnie z art. 45 ust. 2 ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 357 z późn. zm.) apteka jest zobowiązana do przekazywania danych w komunikacie elektronicznym LEK, dotyczących między innymi statusu recepty.
W sytuacji zmiany statusu recepty z „realizacji zamykającej” na „realizację częściową” należy w czasie rzeczywistym wydać lek pacjentowi oraz wytworzyć Dokument Realizacji Recepty. Korekta danych przekazywanych do oddziału wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia winna nastąpić niezwłocznie po otwarciu okresu rozliczeniowego. Okres rozliczeniowy jest otwierany na podstawie Wniosku, po pozytywnym rozpatrzeniu przez dyrektora oddziału wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia.
Jednocześnie wskazujemy na obowiązki fachowego personelu aptek ogólnodostępnych i punktów aptecznych w zakresie organizacji pracy apteki, w szczególności dołożenie staranności w momencie otaksowania recepty (wytworzenia Dokumentu Realizacji Recepty) sprawdzania i ewentualnej korekty statusu realizacji recepty w czasie retaksacji recept oraz przed wysłaniem danych komunikatem elektronicznym LEK.
Powyższe działania mają istotny wpływ na proces prawidłowej realizacji recepty oraz przekazywania jednolitych danych do systemu P1 oraz oddziałów wojewódzkich Narodowego Funduszu Zdrowia.
Komunikat do aptek i punktów aptecznych,
które mają zawartą umowę na realizację recept
w sprawie możliwości zgłaszania zmian do umowy na realizację recept drogą elektroniczną
W związku z zagrożeniem epidemiologicznym , celem minimalizacji ryzyka, Mazowiecki Oddział Wojewódzki Narodowego Funduszu Zdrowia w Warszawie informuje, iż od dnia 17 marca 2020 roku dokumenty dotyczące zgłaszania wszelkich zmian do umowy na wydawanie refundowanego leku, środka spożywczego specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobu medycznego na receptę można przekazywać w formie elektronicznej.
Mając na uwadze powyższe, w przypadku konieczności zgłoszenia zmian wskazanych w umowie na realizację recept, tj.:
wnioski, załączniki do wniosków oraz pozostałe dokumenty można przekazać do Mazowieckiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ w Warszawie w formie elektronicznej z załącznikami podpisanymi profilem zaufanym lub kwalifikowanym podpisem elektronicznym:
Przypominamy, że zgodnie z par.11 ust. 2 Rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 18 kwietnia 2018 r. w sprawie recept e-recepta jest ważna (tj. możliwa do realizacji) przez 365 dni od dnia jej wystawienia lub oznaczenia „daty realizacji od”, jeżeli w części graficznej e-recepty oznaczono „datę realizacji do” na 365 dni. W przypadku braku takiego oznaczenia - e-recepta jest ważna 30 dni. Powyższe zasady nie dotyczą e-recept na antybiotyki oraz preparaty immunologiczne, których ważność wynosi zawsze odpowiednio 7 i 120 dni.
Przykład e-recepty ważnej 365 dni zamieszczamy poniżej:
Zgodnie ze zmianą rozporządzenia w sprawie recept od dnia 1 stycznia 2020 roku poniżej wskazujemy termin ważności elektronicznej recepty.
Od dnia 1 stycznia 2020 roku termin ważności e-recepty nie może przekroczyć:
Dla tak wystawionej e-recepty znajduje zastosowanie Art. 96a ust 7austawy Prawo Farmaceutyczne, który wskazuje, iż przy realizacji recepty po upływie 30 dni od daty wystawienia lub daty realizacji do dnia należy odliczyć ilość leku jaka zostałaby użyta w okresie, który upłynął. Biorąc pod uwagę Komunikat Ministra Zdrowia z dnia 28 listopada 2019 r. takie odliczenia dokonywane jest tylko przy pierwszej realizacji, gdy nastąpiła ona po upływnie terminu, o którym powyżej. Jeżeli ilość leku wyliczona do wydania nie zawiera się w pełnym opakowaniu to wydawaną ilość zaokrąglamy w górę do najmniejszego opakowania tego leku z wykazu produktów leczniczych dopuszczonych do obrotu w Polsce. Jeżeli najmniejszym opakowaniem tego leku jest opakowanie spoza wykazu leków refundowanych wydajemy je pełnopłatnie. Natomiast jeżeli najmniejszym z wykazu jest opakowanie znajdujące się w wykazie leków refundowanych to wydajemy je za odpłatnością określoną na e-recepcie, przez osobę, która wystawiła e-receptę.
Recepty wystawiane przez pielęgniarki i położne ważne są w analogicznych terminach jak powyższe. Natomiast okres na jaki osoba uprawniona może zapisać leku na jednej e-recepcie wynosi 180 dni kuracji wyliczone na podstawie dawkowania i ilości zaordynowanego leku.
Komunikat Narodowego Funduszu Zdrowia w sprawie korekt danych sprawozdawanych w okresie rozliczeniowym, w przypadku dokonania zwrotu leku, ujętego w decyzji Głównego Inspektora Farmaceutycznego o wycofaniu serii produktów leczniczych z obrotu
Mazowiecki Oddział Wojewódzki Narodowego Funduszu Zdrowia informuje, że w związku z wejściem w życie ustawy z dnia 9 maja 2018 r. o szczególnych rozwiązaniach wspierających osoby o znacznym stopniu niepełnosprawności (Dz. U. z 2018 r., poz. 932), świadczeniobiorcy posiadający orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności zyskują szczególne uprawnienia w zakresie dostępu do świadczeń opieki zdrowotnej, zapewnianej na zasadach określonych w przepisach ustawy z dnia 27 sierpnia 2014 roku o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 1938 ze zm.).
Osobom posiadającym orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności, od dnia 1 lipca 2018 roku przysługuje prawo do korzystania poza kolejnością z usług farmaceutycznych udzielanych w aptekach.
Narodowy Fundusz Zdrowia przypomina, że zgodnie z § 3 ust. 2 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 8 grudnia 2011 r. w sprawie ogólnych warunków umów na realizację recept oraz ramowego wzoru umowy na realizację recept (Dz.U. z 2013 r. poz. 364) podmiot prowadzący aptekę zobowiązuje się do przekazywania informacji o każdej zmianie ewidencji osób zatrudnionych w aptece, do oddziału wojewódzkiego NFZ z którym ma zawartą umowę na wydawanie refundowanego leku, środka spożywczego specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobu medycznego na receptę, w terminie określonym w art. 45 ust. 6 ustawy z dnia 12 maja 2011r. o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych (Dz. U. 2017 r. poz. 1844).
W związku z powyższym w systemie informatycznym Narodowego Funduszu Zdrowia powyższe aktualizacje powinny być dokonane zarówno w miejscu wykazywania osób zatrudnionych w aptece jak i w ewidencji personelu realizującego recepty refundowane.
Jednocześnie informujemy, że w Centralnym Procesie Weryfikacyjnym zostało opublikowane sprawdzenie dotyczące poprawności danych osób realizujących recepty refundowane, przekazywanych komunikatem elektronicznym xml, w porównaniu do danych znajdujących się w systemie informatycznym NFZ. Algorytm weryfikuje zgodność wykazanego identyfikatora osoby personelu na dzień realizacji recepty refundowanej.
Narodowy Fundusz Zdrowia, zgodnie ze stanowiskiem Ministerstwa Zdrowia popartym opinią Konsultanta Krajowego w dziedzinie farmacji aptecznej informuje, że nie podlega refundacji ze środków publicznych sprzedaż jednoskładnikowych oraz wieloskładnikowych surowców farmaceutycznych w oryginalnym opakowaniu wytwórcy, lub jego części w opakowaniu własnym apteki, niezależnie od wydanej pacjentowi ilości leku...
Mazowiecki Oddział Wojewódzki NFZ przypomina, że w dniu 30 grudnia 2015 roku Prezes Narodowego Funduszu Zdrowia podpisał Zarządzenie Nr 107/2015/DGL zmieniające zarządzenie w sprawie ustalenia unikalnego numeru identyfikującego receptę. Stanowi ono wykonanie zobowiązania wynikającego z § 3 ust. 4 w związku z pkt 3 załącznika nr 4 do rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 8 marca 2012 roku w sprawie recept lekarskich (Dz. U. 2016 poz. 62) i § 3 ust. 5 w związku z pkt 3 załącznika nr 4 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 28 października 2015 roku w sprawie recept wystawianych przez pielęgniarki i położne (Dz. U. 2015 poz. 1971).
Biorąc pod uwagę powyższe numer recepty może być zbudowany w następujący sposób:
Cyfra numeru recepty |
Możliwe wartości |
Objaśnienia |
1 |
02, 03, 07 |
02 – dla recept lekarzy, lekarzy dentystów, felczerów lub starszych felczerów – numery wydane przez oddział Funduszu, |
2 |
||
3 |
od 01 do 16 |
Identyfikator właściwego oddziału wojewódzkiego Funduszu |
4 |
||
5 |
0 |
Zgodnie z zarządzeniem Nr 107/2015/DGL Prezesa NFZ zmieniającego zarządzenie Nr 105/2015/DGL Prezesa NFZ. |
6 |
0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 9 |
|
7 |
0 |
|
8 |
0, 1 |
|
9 |
kolejny numer recepty w ramach danego oddziału wojewódzkiego NFZ |
|
10 |
||
11 |
||
12 |
||
13 |
||
14 |
||
15 |
||
16 |
||
17 |
||
18 |
||
19 |
||
20 |
||
21 |
5, 6, 8, 9 |
5 – dla recept na leki posiadające kategorię dostępności „Rp”, środki spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego i wyroby medyczne podlegające refundacji, ordynowane samodzielnie przez pielęgniarki i położne, |
22 |
cyfra kontrolna |
Wyliczana według części II załącznika nr 5 do rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 8 marca 2012 roku w sprawie recept lekarskich oraz rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 28 października 2015 roku w sprawie recept wystawianych przez pielęgniarki i położne. |
Mazowiecki Oddział Wojewódzki Narodowego Funduszu Zdrowia w Warszawie informuje, iż od dnia 1 kwietnia 2013 r. zbiorcze zestawienia recept za leki, środki spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego i wyroby medyczne i ich korekty z aptek i punktów aptecznych działających na terenie delegatur Oddziału są rozliczanie przez Dział Refundacji i Rozliczeń Wydziału Gospodarki Lekami w siedzibie w Warszawie.
Dokumenty papierowe zbiorczych zestawień recept oraz ich korekt z aptek i punktów aptecznych działających na terenie delegatur nadal można składać w siedzibach Delegatur Mazowieckiego Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia, tj.:
Dokumenty papierowe zbiorczych zestawień recept i ich korekt z aptek i punktów aptecznych z terenu Warszawy i okolic oraz delegatur terenowych są przyjmowane w Kancelarii Mazowieckiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ w Warszawie ul. Chałubińskiego 8.
Zgodnie z art. 45 ust. 10 ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych (Dz. U. z 2011 nr 122 poz. 696 ze zm.) „Za datę złożenia uzgodnionego zestawienia zbiorczego w formie pisemnej przyjmuje się datę wpływu zestawienia do właściwego oddziału wojewódzkiego Funduszu”.
Dział Refundacji i Rozliczeń:
e-mail:
tel. 22 582-81-49, 22 279-76-48, 22 279-76-23
tel./fax. 22 582-81-19
Narodowy Fundusz Zdrowia, w związku z wejściem w życie ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z wprowadzeniem e-recepty (Dz. U. z 2018 r. poz. 697) uprzejmie informuje o obowiązkach świadczeniodawców, w rozumieniu art. 5 pkt 41 ustawy z dnia 27 sierpnia 2014 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, dotyczących druków recept i unikalnych numerów identyfikujących recepty, wynikających z ustawy Prawo farmaceutyczne:
Komunikat Narodowego Funduszu Zdrowia w sprawie obowiązku pisemnego powiadomienia oddziału wojewódzkiego NFZ o miejscu przechowywania recept i wydanych na ich podstawie odpisów w przypadku cofnięcia, uchylenia, stwierdzenia wygaśnięcia lub nieważności zezwolenia na prowadzenie apteki lub punktu aptecznego.
Narodowy Fundusz Zdrowia informuje, że w związku z wejściem w życie zmian do ustawy z dnia 6 września 2001r. Prawo farmaceutyczne (Dz.U. z 2017 r. poz. 2211) wprowadzony został obowiązek powiadomienia oddziału wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia o miejscu przechowywania recept i wydanych na ich podstawie odpisów oraz sankcje za jego niewykonanie.
W przypadku cofnięcia zezwolenia na prowadzenie apteki lub punktu aptecznego, jego uchylenia, stwierdzenia wygaśnięcia albo nieważności podmiot prowadzący aptekę lub punkt apteczny jest obowiązany pisemnie, w terminie 7 dni od dnia, w którym decyzja o cofnięciu zezwolenia na prowadzenie apteki lub punktu aptecznego, jego uchyleniu, stwierdzeniu wygaśnięcia albo nieważności stała się ostateczna, powiadomić o miejscu przechowywania recept i wydanych na ich podstawie odpisów oddział wojewódzki Narodowego Funduszu Zdrowia, który zawarł z tym podmiotem umowę na wydawanie refundowanych leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych na receptę.
Podmiot prowadzący aptekę lub punkt apteczny, który wbrew zapisom art. 96aa ustawy Prawo farmaceutyczne nie powiadamia właściwego oddziału wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia o miejscu przechowywania recept i wydanych na ich podstawie odpisów, w terminie 7 dni od dnia, w którym decyzja o cofnięciu zezwolenia na prowadzenie apteki lub punktu aptecznego, jego uchyleniu, stwierdzeniu wygaśnięcia albo nieważności stała się ostateczna - podlega karze pieniężnej w wysokości do 2000 zł. Karę pieniężną nakłada w drodze decyzji dyrektor oddziału wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia, który zawarł z tym podmiotem umowę na realizację recept refundowanych.
Komunikat Narodowego Funduszu Zdrowia w sprawie obowiązku pisemnego powiadomienia oddziału wojewódzkiego NFZ o miejscu przechowywania recept i wydanych na ich podstawie odpisów w przypadku cofnięcia, uchylenia, stwierdzenia wygaśnięcia lub nieważności zezwolenia na prowadzenie apteki lub punktu aptecznego.
Narodowy Fundusz Zdrowia informuje, że w związku z wejściem w życie zmian do ustawy z dnia 6 września 2001 r. Prawo farmaceutyczne (Dz.U. z 2017 r. poz. 2211) wprowadzony został obowiązek powiadomienia oddziału wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia o miejscu przechowywania recept i wydanych na ich podstawie odpisów oraz sankcje za jego niewykonanie.
W przypadku cofnięcia zezwolenia na prowadzenie apteki lub punktu aptecznego, jego uchylenia, stwierdzenia wygaśnięcia albo nieważności podmiot prowadzący aptekę lub punkt apteczny jest obowiązany pisemnie, w terminie 7 dni od dnia, w którym decyzja o cofnięciu zezwolenia na prowadzenie apteki lub punktu aptecznego, jego uchyleniu, stwierdzeniu wygaśnięcia albo nieważności stała się ostateczna, powiadomić o miejscu przechowywania recept i wydanych na ich podstawie odpisów oddział wojewódzki Narodowego Funduszu Zdrowia, który zawarł z tym podmiotem umowę na wydawanie refundowanych leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych na receptę.
Podmiot prowadzący aptekę lub punkt apteczny, który wbrew zapisom art. 96aa ustawy Prawo farmaceutyczne nie powiadamia właściwego oddziału wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia o miejscu przechowywania recept i wydanych na ich podstawie odpisów, w terminie 7 dni od dnia, w którym decyzja o cofnięciu zezwolenia na prowadzenie apteki lub punktu aptecznego, jego uchyleniu, stwierdzeniu wygaśnięcia albo nieważności stała się ostateczna - podlega karze pieniężnej w wysokości do 2000 zł. Karę pieniężną nakłada w drodze decyzji dyrektor oddziału wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia, który zawarł z tym podmiotem umowę na realizację recept refundowanych.
Komunikat Narodowego Funduszu Zdrowia w sprawie pobierania zakresów numerów recept przez farmaceutów
Narodowy Fundusz Zdrowia informuje, że zgodnie z art. 5 pkt 8 ustawy z dnia 31 marca 2020 r. o zmianie niektórych ustaw w zakresie systemu ochrony zdrowia związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz. U. z 2020 r. poz. 567) farmaceuci posiadający prawo wykonywania zawodu są uprawnieni do wystawiania recept refundowanych dla siebie oraz małżonka, osoby pozostającej we wspólnym pożyciu, krewnych lub powinowatych w linii prostej, a w linii bocznej do stopnia pokrewieństwa między dziećmi rodzeństwa osoby wystawiającej.
Realizując uprawnienie w zakresie wystawiania recept w postaci papierowej, w systemie informatycznym oddziałów wojewódzkich NFZ wprowadza się funkcjonalność pozwalającą na składanie wniosków o dostęp do Portalu NFZ, dostęp do eWUŚ i uzyskanie uprawnienia do pobierania numerów recept oraz możliwość pobierania zakresów numerów recept.
Wdrożenie zmiany w SI NFZ w zakresie umożliwienia przyjmowania wniosków od osób posiadających prawo wykonywania zawodu farmaceuty planowane jest na dzień 20 maja 2020 r., a możliwość pobierania zakresów numerów recept do dnia 30 maja 2020 r.
Jednocześnie wskazujemy, że recepty refundowane są wystawianie w postaci elektronicznej, a tylko w szczególnych przypadkach określonych ustawowo w postaci papierowej. W tym zakresie prace prowadzone są przez jednostkę podległą ministrowi właściwemu do spraw zdrowia, właściwą w zakresie systemów informacyjnych ochrony zdrowia.
Żródło: Centrala NFZ