Tryb przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków
Skarga może dotyczyć w szczególności naruszenia praw świadczeniobiorców w zakresie:
-
udzielania świadczeń opieki zdrowotnej przez świadczeniodawców, z którymi Fundusz zawarł umowę o ich udzielanie;
-
przewlekłego lub biurokratycznego załatwiania spraw przez Fundusz;
-
zaniedbania lub nienależytego wykonywania zadań przez pracowników Funduszu.
Wniosek może dotyczyć m.in.:
-
spraw ulepszenia organizacji i poprawy funkcjonowania Narodowego Funduszu Zdrowia,
-
wzmocnienia praworządności,
-
zapobiegania nadużyciom,
-
spraw związanych z lepszym zaspakajaniem potrzeb świadczeniobiorców oraz z efektywniejszym wykonywaniem zadań przez Narodowy Fundusz Zdrowia.
WAŻNE! Pracownicy NFZ nie są upoważnieni do oceny decyzji medycznych podejmowanych przez lekarzy w procesie leczenia. Zastrzeżenia pacjentów dotyczące sposobu leczenia należy kierować w pierwszej kolejności do: osób zarządzających podmiotami leczniczymi udzielającymi świadczeń zdrowotnych lub rzecznika odpowiedzialności zawodowej lekarzy Okręgowej Izby Lekarskiej lub Rzecznika Praw Pacjenta.
Krok 1. Przygotuj pisemną skargę
Pismo powinno zawierać następujące informacje:
-
dane skarżącego (imię, nazwisko, adres),
-
dane świadczeniodawcy, którego skarga dotyczy,
-
precyzyjny opis zdarzenia,
-
w przypadku składania skargi w imieniu osoby trzeciej konieczne jest dołączenie pisemnego upoważnienia.
Krok 2. Złóż skargę
-
osobiście w kancelarii (również w delegaturach w Ciechanowie, Ostrołęce, Płocku, Radomiu i w Siedlcach), codziennie od godz. 8.00 do 16.00
-
za pośrednictwem platformy ePUAP (adres skrzynki: /016ndson16/skrytka)
-
pocztą na adres: 00-613 Warszawa, ul. Chałubińskiego 8
-
prześlij na adres e-mail:
-
ustnie do protokołu
Zastępca Dyrektora ds. Służb Mundurowych i Świadczeniobiorców przyjmuje interesantów w sprawach skarg w poniedziałki w godz. 14.00-17.00, po wcześniejszym ustaleniu terminu spotkania. W celu umówienia się na rozmowę należy kontaktować się z sekretariatem pod numerem 22 279 78 10.
Informacje na temat procedury składania i rozpatrywania skarg można uzyskać w Dziale Skarg i Wniosków: tel. 22 279 75 78.
Krok 3. Czekaj na informację
Czekaj na pisemną informację o sposobie rozpatrzenia skargi.
PAMIĘTAJ! Jeśli podejrzewasz naruszenie praw pacjenta, zwróć się do Biura Rzecznika Praw Pacjenta w Warszawie przy ul. Młynarskiej 46. Skontaktuj się z Telefoniczną Informacją Pacjenta pod numerem 800 190 590 lub odwiedź stronę internetową
Przypominamy, że Oddział NFZ w ramach rozpatrywania skarg nie może:
-
podejmować interwencji u świadczeniodawcy (np. telefonicznych),
-
wpływać na sposób leczenia bądź ingerować w decyzje medyczne lekarzy/ pielęgniarek/położnych (np. spowodować wydania przez lekarza skierowania na badania/do poradni specjalistycznej),
-
dokonywać przesunięć w kolejkach oczekujących na świadczenia opieki zdrowotnej,
-
karać dyscyplinarnie pracowników podmiotów leczniczych (należy to do dyrektorów/kierowników danej placówki),
-
dokonywać zwrotu poniesionych kosztów leczenia nawet w sytuacjach, gdy opłaty pobrane zostały niezasadnie (możemy jedynie wyciągnąć konsekwencje w stosunku do świadczeniodawców, przewidziane w zawartych umowach).
Masz wątpliwości – zapytaj. Pracownicy Działu Skarg i Wniosków służą pomocą, radą i doświadczeniem.