logo obrazek Narodowy Fundusz Zdrowia - Mazowiecki Oddział Wojewódzki

  • A
  • A+
  • A++

Dla pacjenta

Najważniejsze informacje, m.in. jak załatwić sprawę w NFZ, gdzie się leczyć.

Drukuj

Aktualności

Gdzie do lekarza w nocy, w weekend i w święta?

17-03-2023
  • Przeziębienie, ból brzucha, gorączka. Choroba nie wybiera. Możesz poczuć się gorzej w nocy, w weekend lub w czasie świąt. Wtedy Twój lekarz rodzinny nie przyjmuje. Gdzie zatem skorzystasz z pomocy medycznej?

  • Wybierz najbliższą placówkę nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej, które są otwarte od 18.00 do 8.00 następnego dnia oraz całodobowo w weekendy i święta.

  • Nie potrzebujesz skierowania i wcześniejszej rezerwacji. Nie obowiązuje też rejonizacja, dlatego zostaniesz przyjęty w każdej placówce Nocnej i Świątecznej Opieki Zdrowotnej.

  • Możesz też uzyskać konsultację z lekarzem lub pielęgniarką przez telefon. Wystarczy, że zadzwonisz pod bezpłatny numer Teleplatformy Pierwszego Kontaktu: 800 137 200.

 

Czym jest nocna i świąteczna opieka zdrowotna?

Nocna i świąteczna opieka zdrowotna działa na podobnych zasadach jak podstawowa opieka zdrowotna.

W ramach nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej dyżurujący lekarz udzieli Ci porady:

  • w warunkach ambulatoryjnych
  • telefonicznie
  • w przypadkach medycznie uzasadnionych – w miejscu zamieszkania lub pobytu.

Pielęgniarka udzieli Ci świadczeń medycznych:

  • w warunkach ambulatoryjnych
  • w przypadkach medycznie uzasadnionych – w miejscu zamieszkania lub pobytu pacjenta.

Kiedy się zgłosić?

Z pomocy lekarza i pielęgniarki w ramach nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej skorzystasz w razie:

  • nagłego zachorowania
  • nagłego pogorszenia stanu zdrowia, gdy nie ma objawów sugerujących bezpośrednie zagrożenie życia
  • istotnego uszczerbku na zdrowiu, gdy zastosowane środki domowe lub leki dostępne bez recepty nie przyniosły spodziewanej poprawy
  • gdy zachodzi obawa, że oczekiwanie na otwarcie przychodni podstawowej opieki zdrowotnej może znacząco niekorzystnie wpłynąć na stan zdrowia
  • zaostrzenia dolegliwości choroby przewlekłej
  • infekcji dróg oddechowych z wysoką gorączką
  • bólów brzucha, nieustępujących mimo stosowania leków rozkurczowych
  • bólów głowy, nieustępujących mimo stosowania leków przeciwbólowych
  • biegunki lub wymiotów, szczególnie u dzieci lub osób w podeszłym wieku.

W których godzinach są otwarte placówki Nocnej i Świątecznej Opieki Zdrowotnej?

  • od 18:00 do 8:00 następnego dnia (od poniedziałku do piątku)
  • przez całą dobę (w soboty, niedziele oraz dni ustawowo wolne od pracy).

Jak skorzystać z pomocy medycznej w nocy, w weekend i w święta?

Wystarczy, że zgłosisz się do dowolnej, najbliższej Twojego miejsca zamieszkania lub pobytu, placówki nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej.

PAMIĘTAJ!
  • Nie musisz rezerwować wizyty
  • Nie potrzebujesz skierowania
  • Pomoc otrzymasz bezpłatnie w ramach ubezpieczenia zdrowotnego.

Co Ci przysługuje?

  • Porada lekarska
  • Zabiegi pielęgniarskie, np. zastrzyki
  • Zwolnienie lekarskie, jeżeli występują wskazania medyczne
  • E-recepty na potrzebne leki.

Czego nie uzyskasz?

  • Wizyty kontrolnej, w związku z wcześniej rozpoczętym leczeniem
  • Recepty na stale leki w związku z chorobą przewlekłą
  • Zaświadczenia o stanie zdrowia.

Znajdź najbliższą placówkę nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej

Adresy placówek, w których uzyskasz pomoc medyczną w ramach nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej, znajdziesz na stronie internetowej Mazowieckiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ.

Potrzebujesz pilnej konsultacji telefonicznej z lekarzem lub pielęgniarką?

Zadzwoń na Teleplatformę Pierwszego Kontaktu (TPK) – 800 137 200. Połączenie jest bezpłatne.

Kontaktując się z infolinią TPK, otrzymasz poradę pielęgniarki, położnej lub lekarza w formie teleporady. Pomoc medyczna na TPK udzielana jest na podobnych zasadach do Nocnej i Świątecznej Opieki Zdrowotnej.

Konsultacje prowadzone są w czterech językach:

  • polskim
  • angielskim
  • ukraińskim
  • migowym (tłumacz języka migowego).

W których godzinach działa infolinia?

  • od 18:00 do 8:00 następnego dnia (od poniedziałku do piątku)
  • przez całą dobę (w soboty, niedziele oraz dni ustawowo wolne od pracy).

Co zyskasz?

  • poradę medyczną
  • e-receptę*
  • e-skierowanie*
  • e-zwolnienie*.

* jeśli występują wskazania medyczne

Dowiedz się więcej o Teleplatformie Pierwszego Kontaktu

Jeśli konsultacja telefoniczna okaże się niewystarczająca?

  • Personel medyczny może zalecić Ci wizytę w najbliższej placówce nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej
  • W przypadku stwierdzenia stanu nagłego zagrożenia zdrowia i życia personel medyczny zaleci wezwanie zespołu ratownictwa medycznego.

 

Źródło: Centrala NFZ

Wszystkie aktualności