Dla lekarzy, farmaceutów oraz innych świadczeniodawców.
Zmiana numeru rachunku bankowego, na który przelewane są środki z tytułu refundacji wymaga zmiany w formie aneksu do umowy na realizację recept. Aneks zmieniający numer rachunku bankowego jest przygotowywany wyłącznie na wniosek podmiotu prowadzącego aptekę/punkt apteczny, który należy wygenerować w Portalu Świadczeniodawcy SZOI.
W celu wygenerowania wniosku o zmianę numeru rachunku bankowego należy:
Po przekazaniu elektronicznej wersji wniosku zostaje udostępniona funkcja wydruku.
Wniosek podpisuje osoba reprezentująca podmiot prowadzący aptekę/punkt apteczny wraz z pieczęcią podmiotu.
Wniosek w jednym egzemplarzu należy złożyć osobiście lub przesłać pocztą na adres właściwej terytorialnie jednostki Mazowieckiego Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia.
Przygotowany przez Oddział Funduszu aneks podpisuje osoba reprezentująca podmiot prowadzący aptekę/punkt apteczny i kierownik apteki w siedzibie Oddziału Funduszu.
Możliwe jest podpisanie aneksu na zmianę rachunku bankowego przez pełnomocnika reprezentującego podmiot prowadzący aptekę, pod warunkiem przedłożenia oryginału pełnomocnictwa do reprezentowania podmiotu w zakresie zawarcia aneksu zmieniającego numer rachunku bankowego wskazany w umowie na realizację recept.
Mazowiecki OW NFZ w Warszawie zaleca, aby osoba reprezentująca podmiot prowadzący aptekę/punkt apteczny oraz kierownik stawili się wspólnie w siedzibie Oddziału Funduszu wraz z podpisanym wnioskiem o zmianę numeru rachunku bankowego. Usprawni to procedurę zawarcia aneksu.
Dokumenty do pobrania
Zarządzenie Nr 60/2011/BK Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia w sprawie procedury ustalania oraz zmiany numeru rachunku bankowego świadczeniodawców, podmiotów prowadzących apteki lub punkty apteczne oraz pozostałych kontrahentów
Zarządzenie Nr 22/2015/BK Prezesa NFZ zmieniające zarządzenie w sprawie procedury ustalania oraz zmiany numeru rachunku bankowego świadczeniodawców, podmiotów prowadzących apteki lub punkty apteczne oraz pozostałych kontrahentów
Instrukcja SZOI dla aptek (Rozdział 11.14.1. Konta bankowe – Dodawanie wniosku)
Podmiot prowadzący aptekę/punkt apteczny zobowiązany jest do informowania oddziału Funduszu w formie pisemnej o zmianie na stanowisku kierownika apteki/punktu aptecznego. Każdorazowa zmiana na stanowisku kierownika wymaga zmiany w formie aneksu do umowy na realizację recept. Zmianę taką podmiot prowadzący aptekę zgłasza do oddziału Funduszu przed jej wystąpieniem.
W przypadku, gdy podmiot prowadzący aptekę zamierza dokonać zmiany na stanowisku kierownika należy:
Strony wniosku oraz załączników do wniosku muszą zostać ponumerowane.
Komplet dokumentów należy złożyć osobiście lub przesłać pocztą na adres właściwej terytorialnie jednostki Mazowieckiego Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia.
Na podstawie wniosku w formie papierowej oraz elektronicznej oddział Funduszu sporządza aneks do umowy na realizację recept. Aneks w formie elektronicznej udostępniany jest aptece za pośrednictwem Portalu Świadczeniodawcy SZOI w zakładce Komunikaty. Trzy podpisane, przez osobę reprezentującą podmiot oraz kierownika, egzemplarze aneksu należy złożyć osobiście lub przesłać pocztą na adres właściwej terytorialnie jednostki Mazowieckiego Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia.
Pliki do pobrania:
W przypadku nieobecności kierownika apteki/punktu aptecznego, należy zgłosić ten fakt do oddziału Funduszu składając następujące dokumenty:
Osobę zastępującą kierownika apteki (punktu aptecznego) wyznacza kierownik apteki (punktu aptecznego) na czas jego nieobecności (wyznaczony konkretnymi datami od-do).
Zgłoszona do oddziału wojewódzkiego NFZ osoba zastępująca kierownika apteki/punktu aptecznego, wskazana w ewidencji personelu danej apteki (punktu aptecznego), podpisuje oświadczenie widniejące na zbiorczym zestawieniu recept w swoim imieniu jako osoba zastępująca kierownika.
Szczegółowe zasady powierzania zastępstwa kierownika apteki zostały określone w § 12 rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie podstawowych warunków prowadzenia apteki.
Pliki do pobrania
Zgłoszenie zastępstwa na stanowisku kierownika apteki/punktu aptecznego
Podmiot prowadzący aptekę/punkt apteczny zobowiązany jest do informowania oddziału Funduszu w formie pisemnej o zmianie nazwiska kierownika apteki/punktu aptecznego.
Każdorazowa zmiana nazwiska kierownika wymaga zmiany w formie aneksu do umowy na realizację recept. Zmianę taką podmiot prowadzący aptekę zgłasza do oddziału Funduszu niezwłocznie.
W przypadku zmiany nazwiska kierownika należy:
Strony wniosku oraz załączników do wniosku muszą zostać ponumerowane.
Wniosek wraz z załącznikami należy złożyć osobiście lub przesłać pocztą na adres właściwej terytorialnie jednostki Mazowieckiego Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia.
Na podstawie wniosku w formie papierowej oraz elektronicznej oddział Funduszu sporządza aneks do umowy na realizację recept. Aneks w formie elektronicznej udostępniany jest aptece za pośrednictwem Portalu Świadczeniodawcy SZOI w zakładce Komunikaty. Trzy podpisane, przez osobę reprezentującą podmiot oraz kierownika, egzemplarze aneksu należy złożyć osobiście lub przesłać pocztą na adres właściwej terytorialnie jednostki Mazowieckiego Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia.
Pliki do pobrania
W sytuacji, gdy następuje zmiana danych dotyczących podmiotu prowadzącego aptekę/punkt apteczny nowy podmiot prowadzący aptekę zobowiązany jest do złożenia:
W sytuacji, gdy zmiana danych podmiotu prowadzącego aptekę następuje w wyniku przeniesienia zezwolenia na prowadzenie apteki/punktu aptecznego wniosek o aneks do umowy na realizację recept oraz ww. załączniki muszą zostać podpisane zarówno przez zbywcę jak i nabywcę według wzorów zamieszczonych poniżej.
Strony wniosku oraz załączników do wniosku muszą zostać ponumerowane.
Wniosek wraz z załącznikami należy złożyć osobiście lub przesłać pocztą na adres właściwej terytorialnie jednostki Mazowieckiego Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia.
Na podstawie wniosku i załączonych dokumentów o zmianę danych podmiotu prowadzącego aptekę/punkt apteczny oddział Funduszu sporządza aneks do umowy na realizację recept.
Aneks jest udostępniany aptece za pośrednictwem Portalu Świadczeniodawcy SZOI w zakładce Komunikaty. Aneks podpisuje podmiot prowadzący aptekę i kierownik apteki, a w przypadku przeniesienia zezwolenia również zbywca. Trzy lub cztery (w przypadku przeniesienia zezwolenia) podpisane egzemplarze aneksu należy złożyć osobiście lub przesłać pocztą na adres właściwej terytorialnie jednostki Mazowieckiego Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia. Po podpisaniu aneksu dane nowego podmiotu prowadzącego aptekę zostaną wprowadzone do Portalu Świadczeniodawcy SZOI przez oddział Funduszu.
Pliki do pobrania
W sytuacji, gdy następuje zmiana danych dotyczących apteki/punktu aptecznego podmiot prowadzący aptekę zobowiązany jest do złożenia:
Strony wniosku oraz załączników do wniosku muszą zostać ponumerowane.
Wniosek wraz z załącznikami należy złożyć osobiście lub przesłać pocztą na adres właściwej terytorialnie jednostki Mazowieckiego Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia.
Na podstawie wniosku i załączonych dokumentów o zmianę danych apteki/punktu aptecznego oddział Funduszu sporządza aneks do umowy na realizację recept. Aneks jest udostępniany aptece za pośrednictwem Portalu Świadczeniodawcy SZOI w zakładce Komunikaty. Aneks podpisuje podmiot prowadzący aptekę i kierownik apteki. Trzy podpisane egzemplarze aneksu należy złożyć osobiście lub przesłać pocztą na adres właściwej terytorialnie jednostki Mazowieckiego Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia. Po podpisaniu aneksu nowe dane apteki zostaną wprowadzone do Portalu Świadczeniodawcy SZOI przez oddział Funduszu.
Pliki do pobrania:
Przy każdej zmianie ewidencji osób zatrudnionych w aptece/puncie aptecznym, kierownik zobowiązany jest do zaktualizowania listy lub danych personelu w Portalu Świadczeniodawcy SZOI.
Zmiany należy dokonywać w następujący sposób:
W sytuacji zmiany osób reprezentujących podmiot prowadzący aptekę/punkt apteczny, zgłoszonych w oddziale Funduszu, w celu realizacji umowy na wydawanie refundowanego leku, środka spożywczego specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobu medycznego na receptę, każdorazowo należy poinformować o tym fakcie Oddział Funduszu składając:
Pliki do pobrania
Zgłoszenie zmiany osób uprawnionych do reprezentowania podmiotu
W sytuacji zakończenia działalności apteki/punktu aptecznego, która/który ma zawartą z Mazowieckiem Oddziałem Wojewódzkim NFZ w Warszawie umowę na wydawanie refundowanego leku, środka spożywczego specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobu medycznego na receptę, należy złożyć, za pośrednictwem systemu SZOI, wniosek o zakończenie umowy na realizację recept wraz z informacją o miejscu przechowywania recept oraz danymi adresowymi osoby upoważnionej do reprezentowania podmiotu prowadzącego aptekę po wygaśnięciu umowy.
Przedmiotowy wniosek należy dodać w zakładce: Umowy -> Zakończenie umowy na realizację recept-> Dodawanie Wniosku -> Zakończenie umowy.
We wniosku należy uzupełnić następujące dane:
Do utworzonego wniosku należy dodać załączniki:
Wprowadzony wniosek należy przekazać za pośrednictwem systemu SZOI oraz wydrukować, podpisać przez osobę reprezentującą podmiot prowadzący aptekę i złożyć do Oddziału Funduszu wraz z ww. załącznikami.
Na podstawie przedmiotowego wniosku „Umowa na wydawanie refundowanego leku, środka spożywczego specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobu medycznego na receptę” zostanie zakończona, a podmiot prowadzący aptekę, który był stroną niniejszej umowy, zostanie o tym fakcie poinformowany na piśmie.
Zgodnie z art. 127da Ustawy z dnia 6 września 2001 roku „Prawo Farmaceutyczne” (Dz.U.z 2020 r. poz. 944 t.j.) „Karze pieniężnej w wysokości do 2000 zł podlega podmiot prowadzący aptekę lub punkt apteczny, który wbrew przepisowi: 1)art. 47a ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych nie powiadamia oddziału wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia, który zawarł z tym podmiotem umowę na realizację recept, o aktualnych danych adresowych osoby reprezentującej dany podmiot lub danych osoby upoważnionej do wydania recept w razie nieobecności osoby reprezentującej ten podmiot w terminie 7 dni od dnia, w którym dane te uległy zmianie”.
Pliki do pobrania:
Oświadczenie o zakończeniu pełnienia funkcji kierownika apteki/punktu aptecznego
W przypadku, gdy zestawienie zbiorcze zostanie podpisane przez inną osobę reprezentującą podmiot prowadzący aptekę, należy dostarczyć pełnomocnictwo do podpisania zestawienia zbiorczego.
Do pobrania
Wykonując korektę do zamkniętego okresu refundacyjnego należy złożyć odpowiednio umotywowany wniosek do Dyrektora Mazowieckiego Oddziału NFZ, w formie papierowej lub przesłać poprzez Portal SZOI w formie elektronicznej (Komunikat nr 1696348 – instrukcja postępowania). W sytuacji, gdy apteka zdecyduje się na przesłanie wniosku za pośrednictwem systemu SZOI nie należy składać wniosku w wersji papierowej.
Po rozpatrzeniu wniosku informacja o podjętej decyzji zostanie wysłana komunikatem w systemie SZOI.
Po otrzymaniu informacji o odblokowaniu okresu refundacyjnego należy:
Dostarczenie do Oddziału NFZ korekty zestawienia zbiorczego w wersji papierowej lub elektronicznej w systemie SZOI wymagane jest również w przypadku gdy kwota refundacji nie uległa zmianie i zatwierdzono szablon do zerowych danych.
Mazowiecki Oddział Wojewódzki NFZ uprzejmie przypomina, że zgodnie z zapisami art. 45 ust. 12 ustawy o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych z dnia 12 maja 2011 r. (Dz.U. z 2020 r. poz. 357 ze zm.), korekty do zamkniętego okresu rozliczeniowego apteka może składać w terminie 3 miesięcy od daty jego zamknięcia, nie później jednak niż do 15 marca roku następnego.
Podstawa prawna: ustawa o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych z dnia 12 maja 2011 r. (Dz. U. z 2020 r. poz. 357, z późn. zm.).