Najważniejsze informacje, m.in. jak załatwić sprawę w NFZ, gdzie się leczyć.
Skarga może dotyczyć w szczególności naruszenia praw świadczeniobiorców w zakresie:
Wniosek może dotyczyć m.in.:
WAŻNE! Pracownicy NFZ nie są upoważnieni do oceny decyzji medycznych podejmowanych przez lekarzy w procesie leczenia. Zastrzeżenia pacjentów dotyczące sposobu leczenia należy kierować w pierwszej kolejności do: osób zarządzających podmiotami leczniczymi udzielającymi świadczeń zdrowotnych lub rzecznika odpowiedzialności zawodowej lekarzy Okręgowej Izby Lekarskiej lub Rzecznika Praw Pacjenta.
Pismo powinno zawierać następujące informacje:
Zastępca Dyrektora ds. Służb Mundurowych i Świadczeniobiorców przyjmuje interesantów w sprawach skarg w poniedziałki w godz. 14.00-17.00, po wcześniejszym ustaleniu terminu spotkania. W celu umówienia się na rozmowę należy kontaktować się z sekretariatem pod numerem 22 279 78 10.
Informacje na temat procedury składania i rozpatrywania skarg można uzyskać w Dziale Skarg i Wniosków: tel. 22 279 75 78.
Czekaj na pisemną informację o sposobie rozpatrzenia skargi.
PAMIĘTAJ! Jeśli podejrzewasz naruszenie praw pacjenta, zwróć się do Biura Rzecznika Praw Pacjenta w Warszawie przy ul. Młynarskiej 46. Skontaktuj się z Telefoniczną Informacją Pacjenta pod numerem 800 190 590 lub odwiedź stronę internetową
Przypominamy, że Oddział NFZ w ramach rozpatrywania skarg nie może:
Masz wątpliwości – zapytaj. Pracownicy Działu Skarg i Wniosków służą pomocą, radą i doświadczeniem.
eWUŚ nie potwierdza prawa do świadczeń - dlaczego? Informacje o osobie ubezpieczonej mogły nie zostać przekazane przez inne instytucje do bazy NFZ albo osoba ubezpieczona nie zgłosiła członków swojej rodziny do ubezpieczenia. W takiej sytuacji należy sprawdzić nasze
i zgłoszonych przez nas osób, (np. dziecka, małżonka, wnuka) prawo do bezpłatnego leczenia u płatnika składek:
Prawo do świadczeń opieki zdrowotnej przysługuje przez 4 miesiące od dnia zakończenia nauki lub skreślenia z listy studentów.
Jeżeli jesteś ubezpieczony, masz prawo do swobodnego wyboru lekarza podstawowej opieki zdrowotnej oraz pielęgniarki i położnej spośród lekarzy, pielęgniarek i położnych ubezpieczenia zdrowotnego bezpłatnie 2 razy w ciągu roku. W przypadku każdej kolejnej zmiany pacjent wnosi opłatę w wysokości 80 zł za każdą ze zmian (nie dotyczy to zmiany miejsca zamieszkania i sytuacji zaprzestania udzielania świadczeń przez wybranego świadczeniodawcę, lekarza, pielęgniarkę lub położną POZ oraz z innych przyczyn powstałych po stronie świadczeniodawcy). Zmiany dokonuje się poprzez wypełnienie druku deklaracji.
Kartę diagnostyki i leczenia onkologicznego wydaje lekarz podstawowej opieki zdrowotnej albo lekarz udzielający ambulatoryjnych świadczeń specjalistycznych.
Zlecenia na wyroby medyczne są ważne przez 12 miesięcy od daty wystawienia przez osobę uprawnioną (np. lekarza).
Niektóre wyroby, jak np. pieluchomajtki, sprzęt stomijny czy cewniki przysługują comiesięcznie. Zlecenia na nie mogą być wystawione na dłużej niż jeden miesiąc lecz nie dłużej niż 12 miesięcy, jeżeli potwierdzi je uprawniona osoba w gabinecie.
Jeżeli zlecenie będzie potwierdzone przez NFZ wówczas może być ważne jedynie do 6 miesięcy.
W przypadku gdy świadczeniobiorca objęty leczeniem specjalistycznym wymaga wykonania niezbędnych dla prawidłowego leczenia dodatkowych badań diagnostycznych, pozostających w związku z prowadzonym leczeniem, skierowania na te badania wystawia i pokrywa koszty ich wykonania świadczeniodawca udzielający świadczeń ambulatoryjnej opieki specjalistycznej. Zatem, to świadczeniodawca, który wystawił skierowanie powinien wskazać miejsce jego wykonania.
O tym czy pacjent kwalifikuje się do uzyskania transportu sanitarnego decyduje lekarz w oparciu o ocenę stanu zdrowia pacjenta. Na świadczenie pierwszorazowe w poradni specjalistycznej w przypadku pacjentów których stan zdrowia tego wymaga zlecenie wystawia lekarz POZ natomiast w przypadku kolejnych wizyt w poradni specjalistycznej zlecenie wystawia poradnia specjalistyczna. Tak samo jest w przypadku, gdy pacjent posiada skierowanie do szpitala. Wówczas zlecenie na transport do szpitala wystawia lekarz POZ, natomiast transport powrotny do domu (po odbyciu leczenia szpitalnego) zapewnia szpital.
W przypadku zakwalifikowania do leczenia w oddziale szpitalnym, a w szczególności do planowego leczenia operacyjnego, wykonanie niezbędnych badań diagnostycznych i konsultacji należy do szpitala. Jeśli pacjent zostanie poinformowany, że badania powinien zlecić np. lekarz podstawowej opieki zdrowotnej lub musi wykonać je we własnym zakresie, należy zgłosić nieprawidłowość do dyrekcji szpitala, a jeśli to nie będzie wystarczające – do oddziału wojewódzkiego NFZ, na terenie którego ma siedzibę szpital.
Świadczeniodawca zapewnia bieżąca rejestrację świadczeniobiorców na podstawie zgłoszenia osobistego lub za pośrednictwem osoby trzeciej, w tym przy wykorzystaniu telefonu lub innych środków komunikacji elektronicznej.
Oryginał skierowania należy dostarczyć nie później niż w terminie 14 dni roboczych od dnia dokonania wpisu na listę oczekujących, pod rygorem skreślenia z listy oczekujących.
Bezpłatne leki przysługują wszystkim seniorom 75+ ze schorzeniem mieszczącym się w zakresie wskazań objętych refundacją, uprawnionym do świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Wiek weryfikowany jest na podstawie numeru PESEL lub daty urodzenia (w przypadku osób bez numeru PESEL). Bezpłatne leki przysługują od dnia 75 urodzin pacjenta.
Leczenie uzdrowiskowe przysługuje pacjentowi na podstawie skierowania wystawionego przez lekarza ubezpieczenia zdrowotnego. Każde skierowanie wymaga potwierdzenia przez oddział wojewódzki Funduszu właściwy ze względu na miejsce zamieszkania ubezpieczonego.
Pacjent ma prawo wyboru szpitala posiadającego umowę z NFZ w danym zakresie, na terenie całej Polski. Skierowanie na leczenie szpitalne może być wystawione przez każdego lekarza lub felczera. Skierowanie do szpitala może być wystawione również przez lekarza, który nie jest lekarzem ubezpieczenia zdrowotnego.